Návrat do starých zlatých časů

neděle 19. srpna 2018 ve 20.30 hodin

 

Koncert ke 100. výročí založení Československé republiky

Koncert se koná na zámeckém nádvoří v Moravských Budějovicích.

 

Účinkující:

Filharmonie Hradec Králové

István Dénes - dirigent

Václav Hudeček - housle

Ester Pavlů - mezzosoprán

Richard Samek - tenor


Program koncertu:

Bedřich Smetana

Venkovanka, polka pro orchestr G dur

 

Antonín Dvořák, arr. Bohuslav Leopold

Cigánské melodie op. 55 B 104 (výběr)

4. Když mne stará matka (Andante con moto)

 

Franz Lehár

Giuditta, árie Octavia z 1. dějství – „Freunde, das Leben ist lebenswert“

 

Bedřich Smetana

Prodaná nevěsta, duet Mařenky a Jeníka z 1. Dějství - „Jako matka požehnáním… Věrné milování“

 

Ludwig van Beethoven / István Dénes

Begegnung im Mondschein

 

Fritz Kreisler (úprava Clark McAlister)

Alt-Wiener Tanzweisen

1. Liebesfreud (Radost lásky)

2. Liebesleid (Lásky žal)

3. Schön Rosmarin (Krásný rozmarýn)

 

Johann Strauss ml.

Netopýr, Balet z Finále 2. dějství

 

Franz Lehár

Země úsměvů, píseň Su-Čonga - „Dein ist mein ganzes Herz“

 

Antonín Dvořák

Rusalka op. 114 B 203, árie Rusalky z 1. dějství – „Měsíčku na nebi hlubokém“

 

Franz Lehár

Veselá vdova, duet (Hanna a Danillo) – „Lippen schweigen“

 

István Dénes

Hradecký pochod, fantazie na památku bitvy u Hradce Králové 1866

 


 


 

 

Filharmonie Hradec Králové

Budapešťský rodák, dirigent István Dénes studoval hru na klavír a dirigování na Lisztově hudební akademii v Budapešti. Již během studia (od roku 1977) byl zaměstnán jako dirigent v Maďarské státní opeře, kde dodnes hostuje. Díky stipendiu Sira Georga Soltiho ukončil studium absolutoriem Vysoké hudební školy ve Vídni. V letech 1980–1984 byl pověřen výukou harmonie na Lisztově hudební akademii v Budapešti. V letech 1987–1995 působil jako první dirigent v Divadle v Brémách, v letech 1995–2008 jako generální hudební ředitel v Divadle v Trevíru, v této době na sebe upozornil řadou objevů zapomenutých děl a premiér. Koncertní cesty jej zavedly do Varšavy, Krakova, Moskvy, Pekingu, Vídně, Berlína, Darmstadtu, Stuttgartu, Verony, Montpellieru, na Bregenzer Festspiele aj. V roce 2006 dirigoval koncerty v rámci Playtime Live City Concert Tour, při příležitosti turné Ten of the Best nahrál CD s deseti nejlepšími trumpetisty světa a Norimberskými symfoniky. Umění Istvána Dénese je zaznamenáno na četných nahrávkách pro Maďarský rozhlas Budapešť, Rozhlas Brémy a Bavorský rozhlas. Dirigoval též první nahrávku Zemlinského opery Sarema na CD. Je autorem skladeb Logaritmické rytmy, Trio in memoriam Béla Bartók, Mohács 1526, Hommage à Beethoven, Funerailles, hudebních žertů Johann Strauss – István Dénes Pizzicato Polka gespiegelt, Radetzky Marsch rückwärts, rekonstruoval a dokončil Koncert pro lesní roh KV 494a W. A. Mozarta.

 

István Dénes - dirigent

Nikola Uramová je talentovaná mladá sopranistka. Narodila se 17. července 1994 v Mladé Boleslavi. Je laureátkou několika pěveckých soutěží, včetně Mezinárodní pěvecké soutěže v Olomouci v roce 2012. Ve stejném roce získala první cenu v juniorských kategoriích na Mezinárodní pěvecké soutěži W. A. Mozarta v Praze. V roce 2013 získala třetí místo v juniorské kategorii na Písňové soutěži Bohuslava Martinů a druhou cenu v Soutěži konzervatoří ČR.

 

 

Ester Pavlů - mezzosoprán

Ester Pavlů je mladá česká mezzosopranistka. Narodila se v Praze a v roce 2009 absolvovala Pražskou konzervatoř pod vedením L. Löbla. V roce 2015 ukončila svá studia na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze pod vedením Heleny Kaupové. Pěvecké vzdělání si rozšiřovala i během studií po celém světě, např. u Aprile Millo v New Yorku, Petera Dvorského, Gabriely Beňačkové, Carol Issac (klavíristky Metropolitní opery) a také u Evy Randové, u které stále pokračuje v pravidelných konzultacích. Je laureátkou řady soutěží a přehlídek, například v Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech se umístila na 3. místě a je také nositelkou ceny Beno Blachuta. Také postoupila do finálových kol v mezinárodní pěvecké soutěži Hans Gabor Belvedere competition, která se konala v holandském Amsterdamu.

V sezoně 2017/2018 vystupuje v divadle J. K. Tyla v Plzni v rolích Olgy z Evžena Oněgina a Cizí Kněžny z Rusalky v režii T. Pilaře. V roce 2018 se publiku představí jako Fenena v opeře Nabuco v Národním divadle v Praze. Na tuto roli si ji speciálně vybral argentinský tenorista Jose Cura, který se tentokrát ujme role režiséra. Jose Cura o ní řekl v jednom renomovaném magazínu: „Ester má přesně to něco navíc, co z ní dělá vyjímečný talent“ Na doporučení Italského dirigenta M. Guidariniho byla pozvána ke koncertování v opeře v Cagliari na Sardinii, kde s orchestrem přednesla Biblické písně od A. Dvořáka. V době studií debutovala ve Statní opeře v Praze a představila se publiku v náročné koloraturní roli Laury z opery Tři Pintové od C. M. von Webra pod taktovkou H. M. Förstera v režii J. Nekvasila.  Od roku 2013 je stálou sólistkou v představení Mystérie de Noël v Grand Théâtre du Puy du Fou ve Francii pod vedením švýcarského dirigenta Jérômeho Kuhna (30 představení za sezónu, každé navštíví 2500 diváků). Ester se představila publiku také jako Druhá žínka ve Dvořákově Rusalce, a to na Loketském kulturním létě pod vedením dirigenta Národního divadla v Praze J. Chalupeckého v režii M. Otavy. Dále ve stejné roli v Národním divadle v Praze v režii J. Heřmana. V Národním divadle v Praze hostovala, také jako Druhá dáma v Mozartově Kouzelné flétně v režii V. Morávka Dále zpívala roli Mercedes z opery Carmen v koncertním provedení s filharmonií B. Martinů ve Zlíně pod vedením Italského dirigenta W. Attanasiho a po boku pěvců z velkého divadla v Moskvě. Také ztvárnila roli Mary z Bludného Holanďana v Severočeském divadle v Ústí nad Labem, Donnu Elvíru z Opery Don Giovanni v rámci Opera Mozart ve Stavovském divadle. Představila se v české premiéře opery What men live by, od B. Martinů v roli Staré ženy pod vedením J. Bělohlávka. Tato opera byla nominována v rámci třetího ročníku cen International Opera Awards v kategorii „znovuobjevené dílo“. Z tohoto koncertu byla pořízena nahrávka Českým rozhlasem, která bude vydána vydavatelstvím Supraphon. Spolupracuje jak s tuzemskými, tak zahraničními (Česká filharmonie, Český národní symfonický orchestr, Filharmonie B. Martinů, Státní filharmonie Košice, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Plzeňská filharmonie, Teplická filharmonie, Virtuosi di Praga, Prague symphonic ensemble, Darmstädter hofkapelle). Dále spolupracuje s dirigenty M. Krejčím, J. Chalupeckým, H. M. Försterem, W. Attanasim, J. Bělohlávkem, E. Dovicem, H. Richterem, J. Kyzlinkem, M. Cominem, A. S. Weiserem a dalšími. Koncertovala v mnoha zemích – Itálii, Francii, Německu, Rakousku, Rusku. Věnuje se také písňové tvorbě zejména autorů Richarda Wagnera, Richarda Strausse a Gustava Mahlera.

 

 

 

Richard Samek


Richard Samek se narodil v Třebíči. Je absolventem Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, obor operní zpěv ve třídě prof. Anny Barové. Po zakončení studia soukromě studoval u Natalie Romanové.

Je laureátem řady mezinárodních soutěží, např. Mezinárodní pěvecké soutěže A. Dvořáka a pěvecké soutěže M. S. Trnavského. V roce 2006 debutoval na jevišti Národního divadla v Brně.

V současné době je stálým hostem operního souboru Národního divadla a vystupuje v rolích jako Rodolfo (La Bohéme), Ismael (Nabucco), Cassio (Otello), Princ (Rusalka), Belmonte (Únos ze serailu), Tamino (Kouzelná flétna), Don Ottavio (Don Giovanni), Alfredo (La Traviata). Pravidelně vystupuje rovněž v Divadle J. K. Tyla v Plzni, Národním divadle Brno, Národním divadle moravskoslezském a ve Slovenském národném divadle v Bratislavě.

Hostoval v Grand Théâtre de Reims, Opéra Théâtre de Limoges, Opéra de Rennes a Staatsoperette Dresden, kde je od sezony 2014/2015 ve stálém angažmá. Hostoval v Theater Magdeburg jako Don Manuel v německé premiéře Fibichovy Nevěsty messinské, v roli Fausta v Gounodově stejnojmenné opeře a ve Staatsoper Hannover jako Princ ve Dvořákově Rusalce či jako Rodolfo v Pucciniho La Bohème. Od sezóny 2017/2018 hostuje v Aalto-Musiktheater Essen v roli Jeníka z Prodané nevěsty B. Smetany.

Na rakouském festivalu Seefestspiele Mörbisch 2015 natočil live CD a DVD Straussovy opery Noc v Benátkách, kde ztvárnil roli Caramella. V roce 2015 se dále podílel na realizaci živé nahrávky Smetanovy opery Dalibor s BBC Symphony Orchestra pod taktovkou J. Bělohlávka a v roce 2016 vytvořil živou nahrávku Fibichovy Nevěsty messinské s Filharmonií Magdeburg.

Spolupracuje s významnými komorními a symfonickými orchestry jako je BBC Symphony Orchestra, Česká filharmonie, Filharmonie Brno, Jihočeská komorní filharmonie, Orchestra Accademia Nazionale di Santa Cecilia, PKF Prague Philharmonia, Slovenská filharmónia, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Štátna filharmónia Košice nebo Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra.

Vystupuje pod taktovkou dirigentů jako je J. Bělohlávek, S. Borisov, T. Brauner, O. Dohnányi, E. Dovico, P. Ch. Feigel, P. Feranec, H. M. Förster, Ch. Garbosnik, J. Hrůša, K. Ishii, R. Jindra, J. Kyzlink, A. Markovič, Z. Müller, T. Netopil, O. Olos, A. Schüller, L. Svárovský, J. Štrunc, E. Theis, R. Válek, K. Zehnder a další. Spolupracuje s režiséry jako je K. Absenger, R. Alföldi, A. Böge, J. Burian, C. Crombholz, P. Constant, O. Fuchs, O. Havelka, J. Heřman, V. Morávek, M. Oldag, S. Ritschel, R. Schaller, V. Věžník, A. Žargas a další. Pravidelně vystupuje na významných mezinárodních hudebních festivalech – MHF Dvořákova Praha, MHF Janáčkův máj, Moravský podzim, MHF Pražské jaro, Seefestspiele Mörbisch, NF Smetanova Litomyšl nebo Svatováclavský hudební festival.

 

 

<< zpět


2011 festival-hudecek.cz